Wednesday 5 December 2012

Mimpi Bertemu Arwah Opah dan Tokwan di Mekah

Semester akhir sebelum tamat belajar, aku telah bermimpi sesuatu yang tak dapat aku lupakan.  Aku bermimpi mengikut arwah opah dan tok wan di dalam sebuah keretapi ringan yang sedang bergerak keluar atau masuk ke Mekah.  Aku dapat melihat suasana yang lapang dan tandus melalui tingkap keretapi.

Kami bertiga berpakaian ihram lengkap, seperti sedang mengerjakan haji.  Begitu juga pakaian orang2 di sekeliling kami.

Di alam nyata, belum wujud apa2 jenis keretapi pun di Mekah ketika itu.  MRT yang pertama pun baru beroperasi sepenuhnya tahun 2010, yang menghubungkan Mekah dan Mina sahaja, Al Mashaaer Al Mugaddassah Metro line.  Aku juga tak pernah ke Mekah apalagi mengerjakan haji.

Opah dah meninggal dunia lama sewaktu aku masih  kanak2 lagi.  Tok wan pula aku tak pasti sebab aku dah lama tak pergi ke rumahnya.   Kalau tok wan pun dah meninggal, adakah aku juga akan ....?

Mereka berdua ni pasangan suami isteri pangkat atuk sedara aku.  Jadi esok tu aku terus telefon mak di Malaysia, tanya kabar tok wan.  Rupa-rupanya tok wan masih hidup lagi tapi sedang terlantar sakit.

Selepas menamatkan pengajian, aku balik ke kampung dan pergi melawat rumah tok wan.  Itulah kali terakhir aku bertemu dengannya sebab tak sampai sebulan kemudian, aku mendapat khabar, tok wan sudah meninggal dunia.


Update:  Sept 2013

Insyaallah aku dan suami akan mengerjakan haji tahun ini, Kami akan ke sana pada 22 Sept, dan wukuf pada 14 Oktober nanti.  Aku berharap sangat dapat menaiki MRT seperti dalam mimpi ku dulu, tetapi rupanya perkhidmatan keretapi itu masih dihadkan untuk penduduk lokal  dan untuk bakal haji dari penempatan India, Pakistan dan Bangladesh di Mina sahaja.

Gambar di bawah ini pada musim haji tahun 2011 yang lalu.  Lebihkurang begitulah suasana dalam mimpiku ketika itu, di mana aku, opah dan tokwan semuanya berdiri seperti mereka.

No comments:

Post a Comment