Thursday 6 December 2012

Mimpi Bertemu Arwah Ibu dan Bapa Mertua

Mimpi ini berlaku ketika aku menetap di luar negara.  Aku sudah ada 2 orang anak dan sedang hamil anak ke 3.   

Dalam mimpi tersebut, aku bertemu arwah ibu mertua (yang  sudah meninggal dunia sebelum aku mengenali suami) bersama-sama bapa mertuaku yang masih hidup lagi.  Aku melihat diriku di dalam mimpi itu sedang berbual2 sambil menikmati minum petang dihadapan sebuah rumah yang dindingnya dipenuhi tumbuhan menjalar.


Tak lama kemudian, semasa anak ke3 berusia hampir setahun,  aku pulang ke Malaysia bersama anak-anak, manakala suami masih di sana kerana tugasan belum selesai.

Selepas puas bercuti bersama keluargaku di kampung, keluarga mertua meminta aku tinggal bersama bapa mertua kerana beliau sedang sakit dan tiada siapa yang menjaganya.

Aku dan anak2 sempat bersama bapa mertua selama sebulan sahaja kerana aku telah diarahkan bertugas.  Ketika itu, ayah mertuaku telah sakit tenat, dan beberapa orang anaknya telah mengambil alih tugas menjaganya bergilir-gilir.

Pada hari ke 3 aku bekerja, aku telah mendapat panggilan dari kampung, bapa mertuaku telah meninggal dunia.

Ketika ini, aku terus teringatkan mimpiku.  Mimpi yang hampir sama tanda dan maksudnya dengan mimpiku bertemu opah dan tokwan.

No comments:

Post a Comment