Thursday 6 December 2012

Mimpi Tentang Rakan Serumah

Mimpi2 yang aku dah cerita sebelum ini adalah mimpi2 yang sangat berkesan dan masih ku ingat hingga kini.  Tetapi aku juga banyak bermimpi perkara2 lain yang berkaitan dengan hidupku sehari2.  Kebanyakannya aku sudah terlupa.  Tetapi aku akan sentiasa update blog ini untuk mencatatkan apa2 mimpi yang dapat ku ingat dari masa ke semasa.

Salah seorang housemate semasa aku belajar dulu ada masalah dengan kami semua.  Dia jarang pulang ke rumah, dan kadang2 bermalam di rumah boyfriendnya.  Bulan terakhir, dia terus keluar dan tidak mahu berkongsi membayar sewa rumah kami lagi.  Tetapi barang-barangnya masih banyak tertinggal di rumah kami.  Kami pun apa lagi, terus tukar mangga rumah.  Kami takkan benarkan dia masuk sehinggalah dia bayar sewa rumah.

Tetapi malam itu aku bermimpi, dia datang dan merayu2 untuk masuk ke rumah.  Pagi itu aku sangat resah memikirkan mimpi malam tadi.  Semua housemate yang lain sudah keluar kerana mereka ada kelas pukul 8 pagi.  Aku seorang yang tinggal kerana kelasku agak lewat dan hari itu giliranku memasak.

Seperti jangkaanku, tiba2 terdengar seseorang cuba membuka kunci rumah.  Kemudian pintu rumah diketuk bertalu-talu.  Aku tahu itu dia.  Aku mendiamkan diri, pura2 rumah tiada penghuni.  Tetapi housemate memanggil2 namaku dan rakan2 serumah lain, dia merayu2 supaya kami membuka pintu.

Aku buka pintu, tetapi masih berantai.  Aku beritahu dia syarat2 yang ditetapkan kami.  Dia berjanji dan minta dibenarkan masuk.  Tetapi adatlah setelah dia pergi bersama semua barang-barangnya, janji itu tidak ditunaikan.  Housemate lain memang marah padaku, sebab syaratnya dia mesti bayar dahulu baru dibenarkan masuk sedangkan aku tak sampai hati melihat dia ketika itu.



No comments:

Post a Comment