Tuesday 4 December 2012

Mimpi Diminati Rakan Lelaki

Sewaktu aku hampir tamat pengajian di kolej dan bakal melanjutkan pelajaran ke luar negara,  seorang rakan sekelas, C mula meminatiku.

Dari senyuman, pandangan mata, dan cara dia bercakap, aku tau dia sukakan aku.  Cuma dia belum berterus-terang  aje.  Tapi aku langsung tak berminat dengan dia. 

Rasanya aku tak memandang rupa, sebab ramai je rakan perempuan yang meminatinya, dia nampak mirip dengan Stephen Rahman Hughes seperti gambar dibawah ini. 


Aku minat lelaki yang bijak bercakap, aktif di luar kelas, berkarisma dan boleh jadi pemimpin, malangnya C cuma lelaki biasa-biasa, hidupnya hanya kelas dan buku sahaja.  Sedangkan aku sendiri aktif dalam aktiviti luar dan sukan.

Sebab kedua kerana dia nampak terlalu romantik dan sentiasa senyum ketika melihatku.  Mungkin aku terlalu muda ketika itu dan bercita2 tinggi, aku tak boleh terima semua itu.  Aku sukakan lelaki yang berwajah serius seperti nekad untuk mencapai sesuatu, seperti allahyarham Nordin Ahmad.

Semua ciri2 lelaki yang aku suka ada pada B seperti  dalam 'Mimpi dapat nota dari Jejaka Yang Diminati'.  Rupa B biasa2 sahaja, seperti pemuda2 yang bekerja kampung, dan tingginya pun lebih sikit sahaja dari aku yang cuma 150 cm.   C pula lebih tinggi dari purata lelaki Melayu.  Jika dilihat semata2 dari rupa, C jauh meninggalkan B.

Aku selalu bermimpikan C.  Dalam semua mimpi2 tu, C cuba  mendekati aku, tetapi aku  boleh mengawal tindakan aku dengan menjauhi C.  Keadaan yang sama di luar, kalau nampak C dari jauh, cepat2 aku tukar arah supaya tak bertembung dengannya.  Malangnya kerana kami sekelas, memang hampir tiap hari akan berjumpa, dan C pasti cuba berbual2 dengan aku.  Arggghh  .. 

Yang paling malang dan tak disangka2, aku  dan C rupanya memohon dan dapat offer dari universiti yang sama di luar negara. Aku pergi dahulu.  Seminggu kemudian, aku bermimpi C datang dan menemui aku.  Aku terketar2 di rumah keesokannya, sebab yakin perkara tu akan berlaku.

Seperti yang dijangka, C tiba dari Malaysia.  Semasa dapat tau yang dia dan beberapa pelajar lain dah berkumpul di ruang tamu rumah persinggahan (aku tinggal di situ sementara dapat rumah sebenar), aku menyorok di ruang dapur.  Ketika itu sudah gelap, jadi aku tak dapat keluar dari rumah.  

Tiba2 dia dah muncul di pintu dapur, dan aku tak dapat mengelak lagi terpaksa berbual2 dengan dia. Ohh alangkah suram dan gelapnya hidup aku lepas ni kalau keadaan ni berterusan.

Aku tak boleh nak bagitau C, aku tak sukakan dia, sebab dia tak pernah cakap apa2 tentang itu.  Kalau macam tu kan senang, terus full stop.   Sehinggalah ....

Aku mimpi C beritahu dia sukakan aku.   Aku tunggu2 juga, tapi C masih  tak cakap apa2. 

Sehingga satu hari, aku terima sepucuk surat tapi dari senior, abang D.  Oh surat lamaran rupanya, abang D sebagai wakil melamar aku untuk dijodohkan dengan C.  Terjawaplah sudah semua persoalan dan semua mimpi2 aku selama ini.   Dan keputusan aku sudah muktamad, aku telefon C dan  tolak lamarannya.

C  lelaki yang baik, cuma aku yang tak dapat menerimanya.  Aku sangat takut aku ditimpa fitnah atau musibah kerana ini.  Tapi aku tak boleh tipu perasaan sendiri.

C seolah2 tak faham dan tetap cuba mendekati aku.  Syukurlah  kami dari fakulti yang berlainan, jadi aku dapat mengelak darinya.  Tapi hampir setiap malam aku bermimpikan C.   Aku jadi takut nak tidur, takut bertemu C lagi.  Mimpi itu sama aje, C mengejar aku, dan aku berjaya lari daripadanya.

Sehinggalah satu malam, aku bermimpikan C lagi.  Dia mengejar aku, aku berjaya lari ke sebuah pondok kosong.   C dapat masuk dan berdiri di pintu.  Aku tak dapat lari lagi kerana tiada jalan lain untuk keluar.   

Jadi aku terus berdepan dengan dia dan bertanya, kenapa kau kejar aku?   C  pula bertanya kenapa aku tak pernah hubungi dia.  Aku balas, kau nak, kau lah tulis surat.  End of Dream.



Esoknya aku berdebar,  sesuatu akan terjadi hari itu.  Benar jangkaanku.  Aku dapat sepucuk surat dari C.  Suratnya panjang menggunakan dua kertas A4 yang penuh tulisan tangan C.   Aku tak berani baca, aku takut nak tau apa isi di dalamnya.   Aku beri rakan serumahku baca dan kemudian ringkaskan yang penting aje, apa yang C cuba sampaikan.   

Rupanya C  menyangka aku masih beri harapan untuknya.  Adakah kerana frasa 'kita kawan saja'  yang pernah keluar dari mulutku dianggap permulaan untuk langkah seterusnya?  Rakan2 lelaki pula masih mengusik C dengan aku walaupun hakikatnya tak ada apa pun.

Aku terus telefon C, minta maaf,  mohon C move on dan lupakan semuanya.  Rakanku kata aku terlalu tegas dan tak bagi peluang langsung pada C.   Aku juga telefon kawan2 lama yang kuat mengusik C, beritahu hal sebenar dan minta mereka memahami.  

Syukur, itulah mimpi terakhir tentang C.  Mungkin C sudah tenang dan sudah meneruskan hidup baru. Aku juga kirimkan sekeping kad ucapan ampun maaf di atas semua kesalahan aku padanya.

Tak lama kemudian, sewaktu masih belajar, C bernikah dengan rakan sekolej kami dulu juga.   Aku pergi majlis walimah mereka yang diadakan serentak dengan majlis walimah rakan2 yang lain.  

Sebelum walimah bermula, kami ada beberapa program melibatkan aku dan rakan2 wanita termasuk bakal isterinya. Di satu ketika, aku tersedar bakal isterinya sentiasa  memandang aku tak lepas2,  bibirnya langsung tak tersenyum. 

update 30 tahun kemudian:  C  dah ada 8 orang anak.  Dia pernah menghubungiku semasa anak2 kami kecil dulu.   Aku jawab soalan2nya sahaja.  Bila dia cuba berbual lebih melalui messenger, aku putuskan terus perbualan kami. Aku tak mahu apa2 pun yang boleh menganggu rumahtanggaku atau dia.

Anak pertamanya sorang doktor, dan dia sudah ada cucu rupanya. Aku tahu semua ini dari fb isterinya. Isterinya yang request friend fb aku dahulu, aku terima sahaja.

Selepas mimpi2 bersama C, aku jarang mimpi tentang rakan lelaki lagi.  Pernah sekali sahaja, aku bermimpi  seorang rakan lelaki tiba muncul dari kegelapan di hadapanku dan berkata, "saya nak kawin dengan awak".   Nama dia E.  Lepas tu terus gelap semula, mimpi tu habis macam tu je. Aku tak sempat jawap pun samada tolak atau terima dia. 

Rakanku si E ini  warak orangnya.  Dia yang menganjurkan pengajian agama setiap minggu di universiti kami.  Aku tak layan mimpi tu sebab aku anggap E sebagai kawan je.  Lagipun E tak pernah cakap apa2 pada aku.  

Selain E, seorang rakan serumahnya juga menyukai aku.  Tapi keduanya pun tak pernah berterus-terang padaku, takut agaknya dengan sikapku yang tegas dan garang.  Aku cuma tahu dari rakan2 lelaki lain yang dijadikan tempat mereka meluahkan rahsia hati.

Tahun akhir, aku telah dimatchkan oleh seorang senior dengan seorang graduan yang telah bekerja.  Berita tersebut tersebar di kalangan pelajar2 lelaki di tempatku dan mereka menyangka aku telah bertunang.

Walaupun taaruf aku dan lelaki tersebut tidak pergi jauh,  aku membiarkan sahaja berita tak benar itu tersebar supaya tiada mainan perasaan lagi di antara aku dan rakan-rakanku.

Aku bertemu bakal suamiku di dalam mimpi juga, sudah kucoretkan di sini.   Mimpi Bertemu Bakal Suami.


Update 2020:  Anak2 E semuanya hampir sebaya dengan anak-anakku.  Isterinya jauh lagi cantik dan muda dari aku. Aku dan E menetap di luar negara tetapi di dua benua yang berbeza.    

Sebelum covid melanda baru2 ini E membawa keluarganya berkunjung kerumahku.  E bergurau ingin menjodohkan anak bujangnya dengan anak gadisku!!

______________________________________

No comments:

Post a Comment