Tuesday 4 December 2012

Mimpi Dapat Nota Dari Jejaka Yang Diminati

Mimpi ini berlaku semasa  aku masih belajar di sebuah kolej.  Ia melibatkan dua orang jejaka berkarisma yang aktif dalam persatuan pelajar bersama-samaku.  Jejaka A ialah presiden kepada persatuan pelajar tersebut, manakala jejaka B setiausaha. Jawatan aku ketika itu ialah ketua bagi  pelajar perempuan.

Aku dah biasa bertukar2 nota dengan A atas sebab persatuan.  Kalau ada meeting tergempar ke, atau info terbaru ke, tak sempat nak bagitau by mouth, kitaorang tulis je nota atas kertas kuliah dan sampaikan melalui classmate masing2.  Masa tu hp tak wujud lagi, dan aku tak pernah sekelas dengan dia. Jadi aku dah biasa tengok dan baca tulisan tangan A.

B: Ngasrizal Ngasri 


Satu malam aku bermimpi, aku terima sekeping nota ... macam yang aku selalu dapat dari A.   Tulisan dalam nota tu pun betul2 tulisan A.  Isi nota, rasanya pasal persatuan kami,  .....  Yang peliknya, tandatangan kat bawah sekali, dari Setiausaha.  Mimpi ini adalah mimpi kedua yang aku dapat rasakan bakal benar2 akan terjadi.  Mimpi pertama yang benar berlaku adalah Mimpi Rahsia Rakan Sekelas.

Aku ketika itu ada perasaan yang dipendam pada B, setiausaha kami.   Tapi aku jarang2 berhubung dengan dia,  aku takde hal dengan dia, jadi tak de sebab nak berhubung selalu. Tapi kalau dapat tengok muka dia masa meeting pun aku dah gembira dan berseri2 lah muka aku sepanjang hari tu.

Seperti yang dijangka, hari tu aku dapat sepucuk surat melalui pos lagi!!!!!   Kenapa tak by hand macam yang aku selalu dapat?  Sebelum buka surat tu, aku berdoa2 semoga B yang bagi, dan adakah surat itu adalah curahan hatinya untuk aku? 🤩🤩. 

Tapi bila buka dan baca  aje,  alangkah hampanya hati.

Sudahlah tulisan memang tulisan tangan A, surat tu pula mengajak aku belajar Quran.  Patutnya aku bersyukur sebab ada orang ajak pada kebaikan, tp sebab hati dah berbunga2 nak bercinta, terus jadi frust yang amat.

Seperti dalam mimpi, surat  yang ku sangka dari A, rupanya  ditulis dan dihantar B.  Surat ajak belajar Quran pun jadilah, tapi tetap hari2 aku buka dan baca.  Angau teruk dah aku masa tu.  Rupa-rupanya tulisan tangan mereka berdua tu memang agak serupa sehingga aku tak dapat bezakannya.

Aku ikut nasihat dalam surat tu, dan ikut pergi belajar Quran secara harfiah di dalam kelas yang B anjurkan. 
____________________________________________

Terlalu ramai rakan2 ku yang meminati B, dia ada banyak pilihan. Akhirnya aku menerima hakikat dia bukan jodoh aku.  Selepas tamat kuliah,  dia berkahwin dengan orang kampungnya sendiri, seorang ustazah. 

Aku bertemu bakal suamiku di dalam mimpi juga, sudah kucoretkan di sini.   Mimpi Bertemu Bakal Suami.

No comments:

Post a Comment