Thursday 6 December 2012

Mimpi Diserang Burung Kecil

Semasa belajar di luar negara, aku pernah tinggal di asrama universiti, dan pakaian dibasuh di ruang dobi yang disediakan.

Malam itu aku bermimpi, aku diserang sekumpulan burung2 kecil.  Burung2 itu terbang laju dan cuba melanggarku.

Pagi Sabtu, biasanya waktu ini aku akan ke dobi untuk membasuh baju.  Tetapi aku teringat mimpi malam tadi, membuatkanku takut nak keluar rumah.  Aku dapat rasakan, mimpi itu akan berlaku juga hari itu, cuma bila dan di mana yang aku tak tau.

Tetapi bila difikirkan semula, takkan aku nak berkurung selama-lamanya, lagipun kalau perkara itu akan berlaku, pasti ia akan berlaku walaupun aku menyorok di bawah katil sekalipun.  Mungkin burung2 itu akan menyerangku di situ.

Pasti ada di antara pembaca yang tak dapat menerima semua ini.  Mana mungkin aku tahu perkara yang belum berlaku.   Ia di luar kawalanku, ia hadir dalam mimpi dan ia lain dari mimpi2 mainan tidur yang biasa kita alami.  Mimpi itu membuatkan dadaku berdebar sepanjang masa sehinggalah perkara itu betul2 terjadi.

Lalu aku pergi ke dobi yang terletak di bangunan asrama lain.  Sepanjang perjalanan, aku sangat berhati2, aku elakkan lalu di bawah pokok atau mana2 tempat yang boleh jadi tempat burung bertenggek.

Alhamdulillah, tiada apa2 yang berlaku.  Aku pun membasuh dan mengeringkan baju sambil berbual2 dengan orang lain di situ.  Kemudian mereka keluar meninggalkan aku seorang.  Meriah terdengar mereka berbual2 sambil ketawa semasa keluar dari dobi.

Selesai, aku masukkan semua baju dalam beg plastik dan berjalan keluar.  Ketika itulah, waktu betul2 didepan pintu utama, aku terlihat sarang burung di atas palang pintu.



Aku sempat berfikir, inilah masanya, dan serentak itu juga 2 ekor burung terbang rendah keluar dari sarang dan terus menyerang dan terbang laju melintasi mukaku.  Aku tunduk melindungi mata sambil berlari keluar.  Syukur mereka tidak mengejarku.  Alhamdulillah tak cedera.  Mungkin mereka cuma nak menakutkan, bukan nak cederakan.

Tergamam seketika, tapi dalam masa yang sama, lega sebab semuanya dah selesai.



No comments:

Post a Comment